Örjes värnar folkhälsan?

Johan Örjes (c) tycker i ett inlägg i EP idag att gratisåkande på bussarna riskerar folkhälsan i Enköping. Det är bättre att cykla eller gå och använda kommunens pengar till annat.

Visst är det bra att promenera men i vilken stad bor Örjes egentligen? Hur bra går det att promenera från centrum till Bergvreten med matkassar eller annat att släpa på? Hur tryggt är det mörka vinterkvällar? Vem har så gott om tid i dagens samhälle?

Det alliansen borde göra någonting åt är den dåliga turtätheten på såväl stadsbussar och landsbygdsbussar så att det går att ta sig runt i kommunen utan att behöva köra bil överallt. Idag är Enköping en mycket underutvecklad stad vad gäller kollektivtrafiken och det håller inte om vi skall växa, då krävs en bättre service.

Vilket århundrade och vilken målgrupp syftar Örjes på när han menar att v skall cykla och promenera tvärs över staden?

/Tomas

Kommentarer
Postat av: Johan Örjes

Min bedömning är också att turtäthet med mer är det som är viktigt att jobba med när det gäller kollektivtrafiken.

Det är ett av skälen till att jag tycker att gratis bussar för alla är en dålig idé. Har vi de extra pengarna att lägga på kollektivtrafik så är det mer effektivt att se över linjesträckningar och turtäthet.

Jag tror också att det finns mer att gör för att det ska kännas tryggt att gå och cykla i vår stad.

I den stad som jag lever i händer det att jag både cyklar och går från Gånsta/Bergvreten ner till centrum - men jag ska medge jag inte går hem när jag veckohandlat!

Johan Örjes

Postat av: Tomas

Bra att du cyklar och går ibland men du tillhör väl den del av befolkningen som både orkar och vågar göra det. Du borde inte behöva göra det på grund av att bussarna går för sällan i alla fall.

Ett stort problem med Alliansens sätt att agera i Enköping är resonemanget "om det finns pengar...så.."
En framåtriktad politik innebär att man satsar och prioriterar för att skapa förändring, inte väntar på eventuella överskott. Särskilt inte i en kommun där skattesatsen tillhör
den lägsta fjärdedelen i landet.

Kollektivtrafiken i Enköping är ett sådant exempel, gles turtäthet, endast trafik åt ett håll, långt mellan hållplatserna mm. Vill man att fler skall åka kollektivt måste det till en rejäl satsning nu och en början kan ju vara att låta visa grupper åka gratis för att öka utnyttjandet av alla tomma platser.

2007-12-12 @ 09:06:11
Postat av: Johan Örjes

Hur man en ser det så drar gratis bussar undan pengar som annars kunde ha använts för att förbättra kollektivtrafiken (eller skolan, för den delen).

Undantaget skulle är om gratis kollektivtrafik för vissa grupper, skulle innebära att samhällskostnaderna totalt sänktes.

Johan Örjes

2007-12-13 @ 15:14:44
URL: http://www.centerpartiet.se/johan.orjes
Postat av: Tomas

Det drar bara undan pengar kommande från de som ändå skulle ha åkt. Alla tillkommande fyller ju bara upp platser som annars skulle ha stått tomma. Detta skulle kunna vara en intressemätare under en period för att sedan kanske börja med en särskild sänkt pensionärstaxa för att bibehålla de resande men ändå få kostnadstäckning.

Detta skulle i sin tur kunna ge underlag till ökad turtäthet mm. Jag vänder mig emot att man från Centerhåll och moderathåll alltid får höra att "det är så få som åker så det är ingen idé att utöka/investera i trafiken." "Så har det alltid varit så det är ingen idé att prova nytt" "Det där provade vi på 70-talet och då funkade det inte så det gör det nog inte nu heller"

Ovanstående kommentarer fick jag när jag satt i kommunstyrelsen och försökte få övriga borgerliga partier att satsa mer på kollektivtrafiken. Det ger ju inte särskilt mycket utveckling i en kommun.

/Tomas

2007-12-13 @ 18:44:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback