Mer styrning av och i skolan behövs

En för skolan viktig fråga som inte diskuteras så ofta av lärare  är hur man får skolan som organisation att fungera och hur den kan utvecklas och kvalitetssäkras.

Den bild man får av grundskolan nationellt är att lärarna vill ha full frihet att arbeta som man vill i sina klassrum, helst utan för stor påverkan utifrån av föräldrar, lärarkollegor eller rektor. Man vill också helst vara klasslärare och inte ämneslärare vilket gör att goda pedagoger reserveras för fåtalet elever.

Det innebär också att verksamhetsutveckling är svår att bedriva och nya arbetsformer som innebär att man måste dela med sig, och ta till sig, av ny kunskap upplevs som besvärliga och kanske som hot mot den trygga lärarvardagen.


I dagens DN beskrivs hur skolan Nya Elementar arbetar med stor öppenhet, små "ledningsgrupper" med ansvar för kvalitets- och utvecklingsfrågor och hur detta bidrar till att bryta upp gränser i skolan och ge goda kunskapsresultat.
 Rektorn Lars Gustavsson fick pris som "Årets unga chef" på kompetensgalan 2007 och menar, till skillnad från många lärare i debatten, att kvalitetsarbete och verksamhetsplanering måste få ta tid.

Skolans organisation och arbetssätt upplevs av många skolledare, lärare, föräldrar och andra som ålderdomlig och hierarkisk, kanske är Nya Elementar ett gott exempel att ta efter?

/Tomas


Kommentarer
Postat av: Sven

Jag tycker att det är tråkigt att våra folkvalda politiker överlämnar allt ansvar till privata aktörer som har gjort stora vinster av våra gemensamma skattemedel. Istället för att utveckla den kommunala skolan och lärarundervisning och pedagogiken med mera. Detta menar jag är på grund av att vi har dåliga politiker som istället för att utvecklar skolan överlåter den biten till privata aktörer. Större segration. Finsk skola har i alla mätningar en bättre skola än den svenska. Då har finland inga privata skolor. I England har betalar man inget till privata skolor. Många andra länder har tittat på utvecklingen i Sverige har har lagt in backväxeln. Men här i sverige fortsätter vi.

2009-01-10 @ 13:28:49
Postat av: Tomas Rådkvist

Jag är övertygad om att friskolorna har varit mycket betydelsefulla för att öka kvaliteten i den kommunala skolan och dessutom gjort det möjligt att ha ett varierat utbud av olika slags pedagogik.

Om kommunerna fortfarande skall ha ansvaret för grunskolan så måste friskolorna öka, inte minska, särskilt i kommuner med liten andel friskolor.



Det är förstås inget självändamål med friskolor men ett hälsosamt vinstintresse är en av de bästa kvalitetsgaranterna som finns förutsatt att den regleras och övervakas av det offentliga i upphandlingar, uppföljningar, regelsystem etc.



Kommunala skolor har svårt att få tillräckliga resurser och tilräckligt bra verksamhet för att lokala politiker prioriterar annat än skolan. Det beror alltså inte på friskolor och "stora vinster" i dessa att resurserna är små till kommunens skolor som faktiskt oftast har mer pengar per skolbarn än friskolorna.

Ett annat problem är den konservativa inställningen hos många i lärarkollektivet i den kommunala skolan, förändringar tar mycket lång tid och friskolornas exempel kan visa såväl politiker som skolpersonal att det faktiskt går att arbeta på andra sätt än de konventionella.



/Tomas

2009-01-11 @ 12:50:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback