Skoldebatten fortsätter

Igår hade Ingun Sandström (s) en undring i EP om jag någonsin tof ställning för ökade resurser till skolan när jag satt i fullmäktige. Svaret är ja, om än sent under mandatperioden. När jag och Fokus Enköping fick klart för oss, genom nämndens redovisning av siffrorna från skolverkets statistik, att det endast var 67 kommuner som hade sämre resultat i grundskolan än Enköping så tog vi ställning.

Det gjorde vi genom att i junibudgeten kräva 10 miljoner extra till skolan. Så mycket behövde skolan nämligen för att komma upp till medelnivån i Sverige. Resultatet blev att alliansen krävde bordläggning av sin egen budget, så rädda var dom för att diskutera detta i fullmäktige före valet.

Så visst tog jag ställning men tyvärr räckte inte det. Det känns lite kostigt att en regerande majoritet kan få igenom en bordläggning av ett eget förslag och därmed sätta P för en viktig debatt i fullmäktige.

/Tomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback